Zdeněk Matějovský, šéf společnosti Geocore, v aktuálním rozhovoru pro server Geotermie.cz hovoří o závažných otázkách energetické závislosti České republiky na ruském plynu a ropě. Rozhovor si můžete prohlédnout a poslechnout ve videu.
Rozebírá mimo jiné otázky, které se týkají faktu, že Česká republika se opět začala spoléhat na dovoz ruského plynu, který nyní tvoří přes 95 % celkových dodávek, a to především díky jeho nižší ceně. Navíc ropovod Družba (již opět proudí do České republiky), pokrývající 58 % roční spotřeby ropy, nedávno přestal fungovat. Důvod výpadku nebyl veřejně upřesněn.
Celkově situace s plynem ukazuje, že ekonomické zájmy často převažují nad politickými snahami o energetickou nezávislost. Geotermální energie by podle Zdeňka Matějovského mohla představovat dlouhodobé řešení, které by umožnilo České republice snížit závislost na dovozu fosilních paliv z Ruska a zajistit tak stabilnější a udržitelnější energetickou budoucnost.
Zdeněk Matějovský, 49 let, vystudoval energetiku na Strojní fakultě ČVUT a po škole získal cenné zkušenosti v zahraničí, včetně práce pro švýcarskou projekční kancelář. V roce 2008 založil svou vlastní firmu GeoCore, která se specializuje na poskytování komplexních ekologických a úsporných energetických řešení pro budovy. Začátky nebyly jednoduché, protože na českém trhu tehdy ještě neexistovaly firmy s podobným záměrem a stavební trh se zpomaloval. Přesto Matějovský nevzdal a jeho firma se postupně rozrostla, dodává své produkty nejen v České republice, ale i do zahraničí, včetně Slovenska, Polska a Asie. Firma vyrábí vlastní ekologické čističky vzduchu v pražských Dejvicích a používá materiály jako dřevo ze Šumavy a recyklovaný kov. Zdeněk Matějovský, jehož hlavní činností je potom využívání geotermální energie pro vytápění a chlazení budov, je odhodlaný pokračovat ve svém podnikání, neustále inovovat a rozšiřovat nabídku ekologických technologií. Ve svém volném čase rád tráví čas s rodinou, sportuje a věnuje se turistice. Jeho úspěch je výsledkem vytrvalosti, inovativního přístupu a důvěry jeho klientů. |